MEPPEL – Op dinsdag 30 juni vond de vijfde en tevens jubileumeditie van Business4Students online plaats via een livestream. Hoewel door de coronamaatregelen de eerdere live bijeenkomst in maart niet kon doorgaan konden aangemelde bezoekers het evenement nu thuis vanaf de bank meebeleven. Het evenement is een samenwerking tussen diverse hbo, mbo- en vo-scholen en bedrijven uit de regio Zwolle en Meppel en wil ‘leren ondernemen en ondernemend leren’ stimuleren.
Business4Students heeft als doel om jongeren en ondernemers met elkaar te verbinden. Deze verbinding werd tijdens het event onder meer tot stand gebracht bij de ‘studentenpitch’, waarbij vijf studenten hun ondernemende ideeën voor hun (startende) bedrijf aan de jury en coaches presenteerden. De livestreamlocatie was omgetoverd tot een opnamestudio, waarbij de jonge ondernemers in het middelpunt stonden. Wethouder Jaap van der Haar overhandigde de winnaar van de pitchwedstrijd een mooie prijs van €500,-, mede mogelijk gemaakt door Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland.
Betaalbare huisvesting in zeecontainers
De gelukkige winnaar dit jaar was René Daatselaar. Hij mocht de welverdiende geldprijs in ontvangst nemen. Met zijn bedrijf Housone wil hij betaalbare huisvesting bieden door middel van verbouwde zeecontainers, compleet met keuken en sanitair en aanvullende diensten.
De jury bestond uit wethouder Jaap van der Haar van de gemeente Meppel, Jeroen Gerrits (Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland), Herwin Lokken (Me productions en voorzitter Handelvereniging Nijeveen) en de winnaar van 2019: Olivier Gossink (Shelduck.co). De coaches waren dit jaar: Rineke Bootsma (Bootsma Design), Aliene Haar (De ZorgZaak) en Dimitri Nashid Khali (SEM productions). De aanmoedigingsprijs ging naar Kiki Kramer, de jongste deelnemer van deze editie. Zij gaat een boek uitgeven over de zeilreis die zij met haar familie over de wereld heeft gemaakt.
Connectie met ondernemers
Dimitri Nashid Khali (Sem Productions) en Wouter Taal (Timestar Media) hebben in coronatijd de handen ineen geslagen en zijn een nieuw bedrijf gestart onder de naam “TIMETOSPEAK”, gericht op online en hybride events, zoals congressen, webinars, vergaderingen en Livestreams. Zij hebben het mogelijk gemaakt om Business4students thuis vanaf de bank te kunnen volgen.
De presentatie was dit jaar opnieuw in handen van niemand minder dan Martin Schoonheim, zelf ondernemer, voorzitter van Bedrijvensociëteit A37 en Drentse Onderneming van het jaar.
“Het is mooi om te zien dat studenten elk jaar weer met unieke ondernemende ideeën komen en deze met veel passie pitchen”, vertelt Schoonheim. Hij vervolgt enthousiast: “Het event is de ideale plek om nieuwe inspiratie op te doen en ondernemende ideeën verder uit te werken.”
Dat was dit jaar ook zeker het geval met de veelzijdigheid aan de ideeën van de pitchers. Ook de onderwerpen waren uiteenlopend; van softwarepakketten, displays voor vergaderruimtes, 3D printers tot het bouwen van woningen met zeecontainers.
Corona en Business4students
Van een fysiek event omschakelen naar een livestream event, heeft effect gehad voor het programma en de mensen, die het mogelijk zouden maken. Marieke Navarro vertelt:
“Vanuit de organisatie willen we naast de deelnemende partijen in de livestream variant van Business4students, ook speciaal aandacht schenken en onze dank uitten aan de mensen, die anders het fysieke event vorm hadden gegeven.”
Het fysieke programma zou plaats hebben gevonden bij de prachtige Ballroom in Meppel en Vincenth van Leth (de Vermakelaar), Ergyn Duvoci (Studio Duvovci), Mas Boom (Bhome@work) hadden de bezoekers gezamenlijk een afwisselend en interessant event hebben geboden. Ook coaches Annigje Udinga (Udinga Media) en Edwin de Wekker (Atensus) en jurylid Marc-Jan van der Linde (Toyota van der Linde) zouden in maart van de partij zijn.